Thursday, November 25, 2010

Khusyuk kah anda?

Bagi kita orang islam, ibadat merupakan stu perintah dari Allah SWT yang wajib dilakukan. Solat adalah salah satu ibadat yang wajib dilakukan. Solat ni rukun islam dan ianya adalah tiang agama... aku mengingatkan diri ku sendiri berapa bnyak kita tinggalkan solat dari kita baligh... bnyaknyea ya Allah.. bnyak tinggal dari buat sedangkan masa nak lakukanya kejapje... 10 minit xsampai... tapi napela susah sangat ek?


Padahal aku boleh mengadap komputer berjam2, boleh men game berjam2... hinanya diri ni. Kawan2 ku yang xpernah tinggal solat, pernahkan anda pk selama kita solat ni kita khusyuk ke tak.... tapi kita selalu anggap xpela, da laksanakan. da lepas tanggungjawab. samalah kita jumpe jpj tengah, kita pk nak lepas dari sekatan tu, kita kita xkira longkang pon longkangla aku tetapa lintas asalkan lepas dari sekatan jpj tu.



Kata ulamak, apabila kita mengungkapkan sesuatu yang kita xfaham, maksudnya kita ni gila. So cube kita pk... martabat solat kita setakat ari ni baru samapai tahap martabat orang gila, sebab kita xpernah cube nak faham ape yang dimaksudkan dalam bacaan solat tu.. sedangkan kita boleh belajar istilah2 sains yang susah, istilah2 matematik dan macam2 lagila seperti bhsa ingeris france....dll.

Klau kita dapat khusyuk satu je rakaat dalam solat da kira baik. alangkah malang stu pon x... adoi... nampak x kita punye solat selama ni macam mane ye???? renungkan la kwan2 ku...

Ni link tuk Maksud bacaan dalam solat. pakat2 la kita hafal ye... supaya ikhtiar kita nak khusyuk Allah akan bagi balasan yang setimpal kerana Allah Maha mengasihani.
LINK
Ni plak cara solat yang betul berserta gmbar
LINK2

1 comment:

  1. moga ALLAH SWT pimpin kita utk dpt solat yg khusyuk tu & dlm sgala hal.. Good job my fren. :)

    ReplyDelete