Monday, November 15, 2010

Hiburan Dalam Islam

Islam sangat menyanjung kesenian, tidak kira kesenian itu berbentuk tulisan, nyayian, mahupun tarian cuma orang terlibat dalam kesenian mengambil garis panduan dalam islam supaya diberkati oleh Allah S.W.T. Seni ini sangat halus, merdu, unik dan boleh membuatkan orang suka. Islam sebenarnya hendak membimbing manusia kearah kebenaran. Dari bangun tidur sampai la kita tidur balik. itulah islam, Way of life.

Ada benda tu seni atau sukan jadi haram. Contohnya lumba lari adalah perkara yang nabi lakukan. Satu hari Nabi bermain lumba lari ngn Aishah,nabi  menang. lawan seterusnya nabi bagi Aishah menang. Itulah dipanggil riadah. Dari peristiwa tu banyak dipelajari. Tapi skng sukan jadi haram sebab ade yang tak tutup arab. ditambah pulak mentaliti orng kita pikir kalau lumba lari dalam stadium dibenarkan pkai seluar pendek. Itulah yang dilarang.

Nyanyi ni xharam tapi perempuan yang menyanyi itu yang haram. Inikan nyanyi azan pun dilarang oleh islam.
Satu cerita Zaman Nabi ketika baginda masih kanak. dimekah ade pesta jadi nabi nak g tengok, dalam perjalanan nabi ditidurkan oleh Allah. Apabila nabi g kali kedua Nabi tertidur balik. Bila baginda bangun baginda sedar Allah tak ingin dia pergi.

Cat Steven atau Yusuf Islam, menggunakan music sebagai alat untuk menarik manusia kearah islam. Terbukti kejayaannya di Britain.

No comments:

Post a Comment